Avoinna: ma – pe 7:00 – 17:00

Huoltis

Yleisimmät määräaikaishuollossa havaitut viat

Määräaikaishuollolla tarkoitetaan auton valmistajan asettamaa huoltovaatimusta autolle. Määräaikaishuolto perustuu joko tiettyyn aikaväliin tai autolla ajettuihin kilometreihin. Huoltoväliä sovelletaan näistä aiemmin täyttyvän mukaan.

Määräaikaishuollon sisältö määräytyy aina tarvittavien toimenpiteiden perusteella. Tämä tarkoittaa että vaikka auton huoltokirjassa on osoitettu tietyt suositellut välit eri toimenpiteille, voi näissä olla suurta yksilökohtaista vaihtelua. Esimerkiksi ajotyylillä voi vaikuttaa tiettyjen osien kulumiseen. Autohuolto arvioi autoosi tarvittavat korjaustoimenpiteet.

Määräaikaishuollossa tulee ilmi paljon erilaisia vikoja, jotka olisivat muuten voineet jäädä huomaamatta. Määräaikaishuollot kannattaakin aina tehdä ajallaan. Seuraavassa on eritelty yleisimpiä määräaikaishuollossa esiin tulevia vikoja.

Palaneet polttimot

Auton polttimoilla on rajallinen käyttöikä, mihin vaikuttaa suuresti polttimon tyyppi. Varsinkin pimeään aikaan palaneet polttimot muodostavat suuren turvallisuusriskin, joten polttimoiden toimivuus ja oikea suuntaus tulee tarkastaa säännöllisesti. Lisäksi ne voivat aiheuttaa katsastuksessa suoran hylkäyksen.

Etenkin uudemmissa autoissa palanutta polttimoa ei kannata tai voi vaihtaa itse. Ksenonkaasulla toimivat xenon-polttimot hiipuvat yleensä vähitellen, siinä missä halogeenipolttimot lopettavat toimintansa yhtäkkiä. Hieman vanhemmatkin autot ilmoittavat yleensä palaneesta polttimosta.

Kuluneet jarrupalat/-levyt

Jarrupalat kuluvat hieman aina jarruttaessa. Kulumisnopeuteen vaikuttavat useat asiat, kuten palojen materiaali ja ajotyyli. Kuluneet jarrupalat voivat vahingoittaa myös jarrulevyjä, joiden vaihto on huomattavasti kalliimpaa. Jarrupalojen kulumisen kuulee jarruttaessa kuulevasta ikävästä äänestä.

 

Myös jarrulevyt ohenevat ajan mittaan, mikä heikentää jarrutustehoa. Mikäli jarrulevyihin kohdistuu vaihtotarve, kannattaa usein samalla vaihdattaa myös jarrupalat. Jarrulevyt vaihdetaan aina molempiin takarenkaisiin tai eturenkaisiin kerralla.

 

Palvelut määräaikaishuolto

Apulaitehihna kulunut

Moniurahihna eli apulaitehihna käyttää esimerkiksi ohjaustehostinta, auton laturia ja ilmastointia. Mikäli apulaitehihna pääsee katkeamaan kokonaan, ei autolla voi yleensä enää ajaa vaan hihna pitää vaihtaa heti. Apulaitehihna tuleekin vaihtaa auton huolto-ohjelman mukaisesti.

Apulaitehihnan kulumisen voi huomata esimerkiksi seuraavista oireista: hihnasta kuuluu selkeä ääni, ilmastointi tai ohjaustehostin toimivat huonosti tai akku ei lataudu kunnolla.

Jakohihna käyttöiän päässä

Auton jakohihna on kuluva osa, joka tulee vaihtaa aika-ajoin. Suositeltu vaihtoväli on yleensä 60 000–120 000 kilometriä tai tietty aikaväli ja se ilmoitetaan auton käyttöohjeessa. Jakohihnan tehtävä on huolehtia moottorin ajoituksista eikä kaikissa autoissa ole jakohihnaa.

 

Auton jakohihnan vaihto ennakoivasti on tärkeää, sillä katkennut jakohihna voi vahingoittaa auton moottoria. Tällöin edessä voi olla moottoriremontti tai moottori voi jopa muuttua korjauskelvottomaksi.

moottorinlämmittimien ja sisälämmittimien asennus

Pakoputkisto

Pakoputkiston viat liittyvät usein vuotoihin. Auton pakokaasut ovat terveydelle haitallisia ja vuotava pakoputki voi päästää ainesosia auton sisätiloihin. Pakoputkiston vika voi oireilla esimerkiksi ääninä tai erikoisen värisenä pakokaasuna.

Mikäli epäilet pakoputkessa olevan vikaa, autohuolto kannattaa etsiä pikimmiten. Määräaikaishuolto ei yleensä koske pakoputkistoa ja monet pakoputkistoon liittyvät viat voivat olla terveydelle haitallisia.

Alustan välykset

Auton alustan kulumaa kutsutaan välyksellisyydeksi. Tämä oireilee yleensä kolinana. Yksi yleisimmistä hylkäyssyistä katsastuksessa ovat välykselliset alatukivarsien pallonivelet.

Erilaiset alustan viat ja välykset eivät aina ole selkeästi havaittavissa, mutta ne oireilevat yleensä eniten töyssyistä ja hidasteista ajamalla. Mikäli kuulet epänormaaleja ääniä, voi kyseessä olla välyksellisyys.

Renkaanvaihto huoltiksella

Renkaat

Renkaiden suhteen yleisin ongelma on riittämätön urasyvyys. Lain mukaan kesärenkaiden minimiurasyvyys on 1,6 mm ja talvirenkaiden 3,0 mm. Turvallinen ajo edellyttää käytännössä tätä suurempia urasyvyyksiä eli kyseessä on ehdoton minimi.

Toinen renkaiden yleinen ongelma ovat renkaista löytyvät vierasesineet, jotka johtavat lopulta renkaan puhkeamiseen. Renkaiden kunto kannattaa tarkistaa myös itse säännöllisesti, mukaan lukien rengaspaineet.

Pyyhkijänsulat

Kuluneet pyyhkijänsulat eivät kuivaa lasia kunnolla ja muodostavat näin ollen turvallisuushaitan. Kulumisen huomaa yleensä sadekelillä, kun lasi ei enää kuivu kunnolla tai kun lasiin jää pyyhkimisestä huolimatta viiruja tai raitoja.

Pyykijänsulkien vaihtaminen on melko yksinkertainen toimenpide ja sen voi tehdä myös itse. Ammattimainen autohuolto kuitenkin varmistaa, että saat oikeanlaiset pyyhkijänsulat autoosi ja että sulat on hyvin kiinnitetty.

Varaa aika määräaikaishuoltoon